leapsa

Scrijelit  marți, 27 iulie 2010

Va propun o leapsa. Imposibil sa nu aveti macar 3 motive din care sa va bucurati ca v-ati nascut aici. Atata vreme cat ele exista, inseamna ca merita sa fiti aici si nu in alta parte, pentru ca aveti cum aduce o schimbare, cat de mica. Ca sa parafrazez, "unele lucruri sunt de la inceput mari, altele mici, foarte mici. Insa si cel mai mic lucru poate, uneori, sa produca cele mai mari schimbari."

De ce ma bucur ca m-am nascut in Romania si nu in alta parte:
- pentru ca doar aici exista Bucegii, Piatra Craiului cu garofita lui fermecata, Fagarasul "cu-ale lui zapezi", Sarmizegetusa, manastirile din Nordul Moldovei, Palatul de la Mogosoaia, Coloana Infinitului si Masa Tacerii, tacutii Apuseni si spectaculoasele Chei ale Bicazului, Gura Portitei si multe alte minunatii
- pentru ca doar aici de Craciun mananci sarmale cu mamaliga si cozonac facut in casa si castraveti murati tinuti in beci in borcane in care gospodina a pus mai intai frunze de vita si "lopatele" de brad si 3 catei de usturoi
- pentru ca doar aici exista Cotnari si Murfatlar
- pentru ca este una din putinele tari din lume in care, cand esti strain si ceri o informatie cuiva pe strada, persoana respectiva nu o ia la goana uitandu-se suspicios, ci iti zambeste si incearca sa te ajute cat de bine poate si stie(asta nu o spun eu, ci prietenii mei de pe alte plaiuri care au apucat sa viziteze Romania)
- pentru ca doar in limba romana exista un cuvant care aduna in el dragoste, tristete, duiosie, grija, teama, nevoia de cineva sau de ceva, in nici o alta limba nu poti spune "mi-e dor" pastrand acelasi sens
- pentru ca nu exista nicaieri orase la fel de frumoase ca Sighisoara, Sibiu, Cluj(din punctul meu de vedere, poate subiectiv)
- pentru ca am dat lumii lucruri si minti fenomenale, ceea ce demonstreaza ca Romania este tara lui "nu vreau", nu a lui "nu pot/nu stiu" si ca e nevoie doar de o motivatie ca ceea ce avem cu adevarat de valoare sa iasa la lumina
- pentru ca aici mi-am facut cei mai minunati prieteni si am trait cele mai frumoase clipe din viata mea
- pentru ca am extraordinarul privilegiu de a vorbi intr-o limba pe care au folosit-o in scrierile lor unii dintre cei mai buni scriitori si poeti ai Europei
- pentru ca doar aici pot sa ma uit la "Carul cu boi" si sa stiu cum arata, cum miroase si cum suna o dimineata de vara in camp, printre flori salbatice si capite de fan si doar aici pot privi "Taranca" amintindu-mi de strabunica mea
- pentru ca romanii au un simt al umorului care nu stiu daca poate fi gasit si prin alte parti si, atata vreme cat isi vor pastra capacitatea de a face misto de propriile defecte (ca popor, nu ca individ) mai au o sansa sa depaseasca stadiul de tara adolescenta si sa devina una adulta cu suflet de copil
- pentru ca aici, cand ma duc in Transilvania, Moldova, sau Bucovina, inteleg graiul, nu am nevoie de un manual de conversatie si nici nu trebuie sa fi invatat la scoala dialectele in care vorbesc compatriotii mei, iar daca nu stiu exact ce inseamna un anume regionalism pot macar banui din context despre ce este vorba
- pentru ca nu exista nicaieri in lume straie populare atat de frumoase, elegante si simple ca cele din Ardeal
- pentru ca doar de aici pot spune "sunt ai nostri" cand un strain aduce vorba despre Zamfir, Phoenix, Ciulei si, din nou, multi altii mai mult sau mai putin contemporani
- pentru ca Timisoara a fost primul oras european care a "aprins lumina" pe strazi
- pentru ca aici am invatat ca "acasa" inseamna mult mai mult decat un loc in care te intorci seara
- si, nu in ultimul rand, pentru ca oriunde ar fi in lume romanii stiu sa se gaseasca si sa isi fie alaturi unii altora

Toate cele numite mai sus ma ajuta sa mai cred inca in tara mea, in oamenii ei si sa sper ca o sa vina un moment cand cei care sunt acum aici isi vor aminti ca avem de aratat lumii si altceva decat mizerie, circ, analfabetism, indiferenta, hotie, delasare, "merge si asa". Suntem mai buni decat multe alte popoare, numai ca am uitat asta. Trebuie ca cineva sau ceva sa ne trezeasca. Sa ne invete ca nu avem de ce imprumuta de la altii false valori, pentru ca avem valorile noastre autentice si propriile motive de a fi mandri ca existam. Sa ne aminteasca faptul ca intotdeauna tara asta a avut barbati puternici, femei frumoase, copii destepti si tarani harnici. Nu ajungem nicaieri fugind sau blamand. Nu ajuti un om sa scape de defecte enumerandu-i-le zilnic sau fugind de el cand acestea devin insuportabile, ci sprijinindu-l sa isi descopere si sa isi educe calitatile.